fredag 30 januari 2009

Genetik

Min äldste bror som inte har några egna barn hälsade på oss omkring nyår. En diskussion om pojkar och flickor uppkom och min bror var övertygad om att det inte är någon som helst skillnad på pojkar och flickor. Hur kan man inbilla sig det, undrar då jag? Hade det inte varit någon som helst skillnad hade det bara funnits ett kön!! Det är klart att det är skillnad! Pojkar och flickor är genetiskt programmerade för olika uppgifter i livet. Pojken ska bli man, stark och aggressiv för att ta hand om, försörja och skydda sin flock. Flickan ska bli kvinna, omhändertagande, öm och kärleksfull för att vårda sin flock och föda barn. Givetvis är de då olika! Pojkarnas testosteron sprutar åt alla håll redan i fosterstadiet för att göra dem till pojkar och så småningom till män, testosteronet är ett aggressivt hormon som också gör att pojkarna blir större och starkare än kvinnor och har en starkare sexualdrift (män satsar trots allt på kvantitet istället för kvalitét som kvinnor gör när det gäller fortplantning).

Sen är det en helt annan femma om man behandlar barnen olika! Flickor och pojkar är olika, men har lika värde! För mig är det helt ok att en pojke leker med dockor, har kjol och är omhändertagande medan en flicka leker med bilar, har arbetskläder och är aggressiv. Mina pojkar har dockor, kläder från "flickavdelningen" och tycker om att lägga pärlplattor. Givetvis får de gråta, ha ont och gnälla precis lika mycket som en flicka. De behöver inte vara tuffa! Min lilla dotter hissas högt upp i luften, busas med och är arg precis lika mycket som pojkarna när de var bebisar. Men mina barn är genetiskt olika, de är skapade för olika syften trots att de i mina ögon är precis lika älskade och har precis lika stort värde.

Du kan aldrig genetiskt göra en bebispojke till en bebisflicka genom att behandla honom som en flicka eller klä honom i rosa. De är olika, men har lika värde.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar