torsdag 9 april 2009

Lik mamma!

Jag har ofta ett mycket intensivt intresse för en sak vilket går i perioder. Jag har haft flera perioder då jag varit helt besatt av The Sims och spelat det flera timmar om dagen, andra perioder läser jag en viss bokserie flera timmar om dagen och är knappt kontaktbar. Senaste tiden har jag haft ett tv-spel till Gamecube som jag har spelat intensivt, men det blev ett avbrott mitt i det då jag hittade ett sätt att se favoritserien vilket blev den nya besattheten.

V är precis likadan och har varit det sedan han var bebis. Som bebis hade han favoritsysselsättningar som grytor eller plånböcker och det var mycket intensivt i perioder. Julen då han var ett år var han helt galen i grytor och kastruller och han "gav" en sådan till mig i julklapp. En period skulle han alltid ha en plånbok i handen och ett tag skulle han alltid hålla i mormors hunds koppel och blev helt vansinnig om han inte fick det (ingen hund satt i andra änden av kopplet). I julas fick han pärlplattor och pärlor och det blev hans nya besatthet. Han lade enorma mängder pärlplattor och alla skulle strykas. Han blir alltid fantastiskt duktig på sina favoritaktiviteter, han började med att lätta alla pärlorna huller om buller för att snart lägga avancerade mönster vilket ingen av de jämnåriga kamraterna klarar av.

Nu har V en ny besatthet som håller honom vaken på kvällarna. Han kan inte somna för att han måste bara göra liiite till. Han bygger lego. Lego i mängder. Det är bilar, robotar, hus, djur och flygplan. Han bygger fantastiska egna konstruktioner och berättar precis vad de är och vad de kan göra. Han har blivit jätteduktig på att bygga själv och hans fantasi är oändlig.

Lik sin mamma är han allt i alla fall.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar